Tomas Drefvelin: "Helt Ny Mann"
Kambruim * * * (*) Rex Rudi-frontmann Tomas Drefvelin har slått inn på en solokarriere. Og denne førstesingelen beskriver han som en trøstevise for voksne. Det første jeg tenkte, er at cabaret-artisten Tomas Drefvelin har kommet ut av skapet. Og med et mildt anstrøk av Alf Prøysen, Birgitte Grimstad og f.eks. Alf Cranner er dette et solid steg til siden sammenlignet med ballerocken vi kjenner fra Rex Rudi. Men frykt likevel ikke, rockeren Tomas Drefvelin er vanskelig å slette helt. På Facebook har vi i lang tid kunnet følge utviklingen av dette prosjektet som faktisk topper Urørt-lista på P3. At Tomas Drefvelin med dette er helt ny mann er likevel bare delvis riktig. Lyden i stemmen og balansen mellom musikk og vokalist er lett gjenkjennelig.
Singelen er en forsmak på et fullt album og viseklubbene over det ganske land spås et solid oppsving når Tomas Drefvelin og medmusikant Johan W Klüwer munnspill, gjenstander og loops tar dette ut på veien.
|
Rex Rudi: "Psycho Membrana"
Norsk Rock * * * * På platetallerkenen ligger Rex Rudis femte album. Tjukk og tung og beksvart vinyl. "Psycho Membrana" er gitt ut kun i dette formatet, i 300 nummererte eksemplarer. Lyd og produksjon er også tjukk og tung og det er godt trøkk fra mine gamle 50-liters Tandberg-høyttalere. Her er fem låter på hver side som alle krever lytterens oppmerksomhet, og man blir med én gang kastet ut i det; "Gjete Katter" er som et potent Raga Rockers med ståbass på ville veier i Mississippi før "Dr Klüwers Burger (Ego Ergo Tu)" drar ned tempoet en smule. Det er tøft bluesmunnspill og tungt intrikat riffete før "Connery", med sine fengende ska-antydninger og den første låta jeg bet meg merke i, også drar oppmerksomheten mot teksten. Et skjevt blikk på hvordan menn var ment å skulle være før i tiden, og vokalist Tomas Drefvelin han, han vil være Sean Connery. Drefvelin framfører de norske tekstene med stolthet. Han prøver ikke på noen måte å dempe de harde konsonantene. Og det er ganske kult å følge med på hva han synger selv om jeg er usikker på om jeg skjønner alt. Jeg tror at "Cruisekontroll" handler om livet og kravene i vårt moderne samfunn:
Med cruisekontroll Tøffe "Å Feste Med Bandet" er det laget video av og på konserten (se under) var det tydelig at mange kjente låta fra YouTube. På plate er den adskillig strammere og wah wah-soloen er tøff, mens gruppa på "Bybrann" viser en annen side. Det gires kraftig ned og Rex Rudi vugger av gårde i slepent jazzbluesete lende. Avslutningskuttet "Lux Redux" er til minne(?) om Lux Interior, The Cramps-vokalisten som døde i 2009. Dette er blitt mitt favorittkutt på "Psycho Membrana" og sender tankene ut i gata til Jon Spencer. Den er ikke så barberbla-rå som på konserten, men virkningen av den gjør at man lett snur platen og begynner på nytt. Lux Interior er dessuten sitert på coveret: Noen mennesker forveksler rock-musikk med rocknroll. Rocknroll er mye bedre.
Som tidligere fra Rex Rudi er hovedinntrykket solid musisering, avanserte arrangementer og låter det tar tid å komme under huden på. Ikke det at de
ligner på hverandre eller er kjedelige, men det skjer så mye stopper, overganger, forskjellige riff, noen ganger kan man ønske at
det kule riffet kunne gått litt lenger det krever sin lytter, man må være tålmodig, man blir godt underholdt fra første høring og nye ting dukker opp
gang etter gang. Absolutt ikke bakgrunnsmusikk dette.
|
HVEM: Rex Rudi
HVOR: Café Mono, Oslo NÅR: Fredag 5. oktober 2012 Denne konserten markerte utgivelse av Rex Rudis femte album, "Psycho Membrana". Jeg hadde sett gruppa opptre én gang tidligere, på Musikkens Dag i 2009, men å oppleve de innendørs er noe annet. Dessuten hadde jeg vært så heldig å få høre på nyplata i et par dager, så jeg var i god Rex Rudi-modus. Med alle krumspringene Rex Rudis låter er utstyrt med, var jeg ganske spent på hvordan det funker live. På plate er de urtighte og alt sitter som en strikk, og det viste seg fort at jeg ikke hadde noe å frykte. Gitaren skjærer som et barberblad over dundrende trommer på den instrumentale åpningen "Rex Rudi Theme". Det er heseblesende med full kontroll og bandet er godt varme når de går rett over i "Gjete Katter" fra nyskiva. Og det var for det meste låter fra "Psycho Membrana" som ble framført. Det er tøff Raga Rockers-rock med ståbass, presise riff og overganger. Ganske likt slik det høres ut på platen massivt og sjefete selv om jeg syns "Dr Klüwers Burger" (Johan W Klüwer er munnspiller i gruppa) var mer "hakkete" live. De blander inn smakebiter fra tidligere utgivelser også, og med de nye låtene har Rex Rudi et veldig bra konsertsett framført med en energi mange kan misunne dem. "...Michael Krohn synger rockabilly med Setzer-vendinger og jazzete krumspring...", som vi skrev i omtalen av platen "Backbeat & Begjær", gjelder fortsatt, men en dose glam har også sneket seg inn. Vi snakker ikke tradisjonelle vers-refreng låter, her skjer det veldig mye og det er en klar fordel å kjenne låtene før man går på konsert med Rex Rudi. For eksempel "Connery" som var mer billy enn ska live. Den første låta jeg merka meg på platen var ikke like gjennkjennelig live og jeg fikk nok mer ut av det enn de som ikke hadde hørt skiva på forhånd. At bandet også behersker å spille saktere er "Bybrann" et godt eksempel på. Låta fenget faktisk mer live enn etter et par lyttinger på stereoen i stua. "Lux Redux" var tøff med tremolo-rå barberbladgitar-inferno willy b ville likt dette. "Vel Vel Ok" (fra albumet "Alt Er Vel") er drivende boogie med masse treffsikre stopper og overganger imponerende presist. Det var lang munnspillsolo, ståbassen bak nakken og Tomas på knærne helt foran. Det dro seg mot slutten og "Feste Med Bandet" er ei låt som har ligget på YouTube ei stund og det var tydelig at mange kjente den. Det var fest foran scenen og på linja "Vedder på at vi kan få dere til å hoppe", var ikke publikum vonde å be. Låta ble dratt veldig ut i beste/verste Jim Morrison-tradisjon og trommeslager Thomas Støyva fikk vist hvor veldig god han er.
"Vi vender oss mot Memphis fem ganger daglig", messer Tomas i ekstranummeret "Hvitt Søppel" (fra albumet "Backbeat & Begjær") liksom for å understreke hvor bandet tross alt har sine røtter og med kjappe "Rex Rudi Theme" som siste ekstranummer var det definitivt slutt på en vel gjennomført rockekonsert fra et godt samspilt, lekent og litt unorsk klasseband.
|
Hør singelen på duoens webside.
|
Klüwer/Drefvelin vs Knut Hamsun
Duoen Klüwer/Drefvelin er frontmann Tomas Drefvelin (uttales "drevelin") og munnspiller Johan W Klüwer i gruppa Rex Rudi. Et nytt prosjekt som i september er klare med en 45 rpm vinylsingel (Ekorn, ES1-2009, trykket i begrenset opplag). Johan og jeg har slått oss sammen for å lage musikk av den litt mer tilgjengelige sorten, sier Drefvelin. Vi snakker ganske strait og bluesete rock og som vanlig synger Drefvelin på norsk. Gutta har leid inn fullt band, blant andre gitarist Dagfin Hjorth Hovind (Stephen Ackles), har også vært lydtekniker, og trommeslager Henrik Maarud. De to låtene på singelen, "Amerika" og "Nørholm", er skrevet med Knut Hamsun i bakhodet (Hamsun ville fyllt 150 år 4. august). "Amerika" er et tidsbilde fra Chicago på 1880-tallet da Knut Hamsun jobbet som reservekonduktør i byen, mens "Nørholm" er fortellingen om et tenkt hageselskap på herregården Nørholm i Grimstad som familien Hamsun eide fra 1918. (17.8.09) |
Rex Rudi: "Alt Er Vel"
Elevator Music / Grappa Musikkforlag * * * * Mye av det jeg skrev om Oslo-kvartetten Rex Rudis forrige album, "Backbeat & Begjær", passer også for "Alt Er Vel". De stevner fram med solid musisering, avanserte arrangementer og med låter det tar tid å komme under huden på. Men de kommer etter hvert. Det er ikke så ofte denne lytteren hører på musikk med norske tekster, men Rex Rudi er et godt eksempel på at vårt språks mange konsonanter også kan fungere i rocknroll. "Alt Er Vel" byr på en variert musikalsk meny, her er alt fra tøff Reverend Horton Heat-inspirert rock, munspillbekledd rhythmnblues og jazzifisert rocknroll. Eller som gruppa sjøl uttrykker det; ...enda et steg ut av de rendyrkede båsers boble med riff og vendinger som vil få rockabillypolitiet til å gre på seg måne på høylys dag...
Rex Rudi, med tegneseriekunstner Tomas Drefvelin i spissen, har nok en gang levert et solid produkt. Svært gjennomarbeidet med tøff og moderne lyd (jeg elsker den overveldende slidegitaren på "Hyl"), det skjer mye hele tiden, man oppdager nye ting hver gang man spiller det, og selv om ikke alle låtene fenger like mye, f.eks. den litt stakkato "Hva Én Mann Kan", så er dette et album som vil snurre jevnlig i spilleren i tida som kommer.
|
Rex Rudi: "Backbeat & Begjær"
Norsk Rock * * * * Rex Rudi kommer fra Oslo. Besetningen er gitar, ståbass og trommer og "Backbeat & Begjær" er bandets tredje plate. De synger på norsk og er ikke noe rent rockabillyband selv om de har hentet en del fra 50- tallets rockabilly og rockabillyfølelsen er på plass mye av tiden med slapbassen stødig jobbende langt inni der. I tillegg finner vi elementer fra 70-tallets riffbaserte rock iblandet både blues og jazz og innimellom renner tankene om Raga Rockers denne lytteren i hug, mye på grunn av lyden i stemmen til frontmann og gitarist Rudi (alias Toma Drefvelin som også lager tegneserien "Rex Rudi"). En kompis beskrev denne skiva som "...Michael Krohn synger rockabilly med Setzer-vendinger og jazzete krumspring..." - ingen dum beskrivelse. "Backbeat & Begjær" krever sin lytter og skiva skal gå en del runder i spilleren før låtene kommer krypende, men de er inni der. De norske tekstene er helt greie uten å prøve å være viktige og en og annen småkul vending synges: ...Hun hadde drivstoff nok tl å komme seg ut...
Rex Rudi er svært gode musikere og arrangementene relativt avanserte.
Det skjer mye og presisjonen er imponerende. Denne lytterens favoritt
heter "Min Drøm", spilt i kjapp rocknroll-a-billy stil og med mange
jazzakkorder.
|